Blog. Alles over websites, eCommerce en WordPress.

verlaten winkelwagen

Hoe voorkom je het verlaten winkelwagen effect in je webshop?

Het internet heeft veel window shoppers. Die kijken naar producten op virtuele schappen, maar de meeste vertrekken weer zonder te kopen. Dat is wat jarenlange data-analyse van wat heet het “verlaten winkelwagen effect” aangeeft.

In januari 2016, de Baymard Institute publiceerde een lijst van 33 verlaten winkelwagenpercentages van toonaangevende bronnen.

De lijst bevatte verlaten winkelwagenpercentages van 2006 tot en met 2015. Het laagst gerapporteerde percentage kwam uit een 2010 Forrester Research en Shop.org enquête, die kwam met een cijfer van 55 procent. Het hoogst vermelde percentage bedroeg 80,3 procent in 2012 en kwam uit een onderzoek van Rejoiner, een e-mail service bedrijf.

Top oorzaak: onverwachte kosten

Er zijn zeker een aantal redenen online shoppers hebben voor het laten staan van zeven op de 10 winkelwagentjes.

De meest prominente oorzaak, volgens Statista, een aggregator van studies en statistieken, is dat het winkelend publiek iets wat ze niet had verwacht tegenkomen.

Meer in het bijzonder, 56 procent van de shoppers verlaten winkelwagentjes wanneer ze onverwachte kosten tegenkomen.

reden webshop verlaten winkelwagen

Bron: Statista

Dus, het lijkt alsof, indien webshops het onverwachte element tijdens het aankoopproces kunnen vermijden het aantal verlaten winkelwagens de helft minder zou zijn. Twee derden van de shoppers zouden hun aankopen doen en ook de volledig checkout doorlopen in plaats van maar een derde en zodoende zouden webshops hun omzet zien verdubbelen.

Toegegeven, dit is overoptimistisch. Als alle onverwachte kosten uit de online kassa werden geëlimineerd, zouden er nog andere problemen zijn. Niet elke verlaten winkelwagen is een verloren verkoop. De webshops zouden geen verdubbeling zien in de omzet na het verwijderen van alle onverwachte kosten, maar een bescheiden stijging in conversie moet haalbaar zijn.

Om de top oorzaak van verlaten winkelwagens, onverwachte kosten, aan te pakken moeten webshops eerst die kosten kunnen identiferen. Waar liep de online shopper onverwacht tegenaan toen die aan de kassa kwam?

Hoewel dit zal verschillen van retailer tot retailer, kunnen we drie categorieën van onverwachte kosten onderscheiden:

Hoger dan verwachte verzendkosten;
Onverwachte afhandelingskosten (creditcard fees) of btw-tarieven;
Automatische cross-selling.

Maak geen gebruik van automatisch cross-selling

Automatisch cross-selling is het toevoegen van gerelateerde items tijdens checkout. Hierdoor moet de klant een opt-out doen of een andere handeling ondernemen om de items uit de winkelwagen te verwijderen.

Een in maart 2016 verschenen artikel over een verlaten winkelwagen, door KlientBoost een marketingbedrijf, beschrijft men de interactie met een webshop van een bloemenzaak. Wanneer de auteur van het artikel probeerde een boeket te bestellen, voegde de webshop er onverwacht een kaartje bij en rekende hiervoor $3.99. De auteur had de rode “x” kunnen aanklikken om dit cross-sell artikel te verwijderen, maar besloot om uit te kijken naar een andere bloemenzaak.

Zonder twijfel, de verkoop van een 15-cent kaart voor $ 3.99 zal uw marge verhogen, maar deze tactiek kan ook een reden zijn van je winkelwagen verlatingspercentage en moet worden vermeden. Simpel gezegd, geen artikelen toevoegen aan de winkelwagen zonder uitdrukkelijke toestemming.

Vermijd onverwachte afhandelingskosten of btw-tarieven

Onverwachte afhandelingskosten en btw-tarieven kunnen verschillende vormen aannemen. Iedereen die ooit een online ticket heeft besteld voor een event, een hotel heeft geboekt of een vakantie online heeft besteld kwam onvermijdelijk aan het eind van de rit afhandelingskosten tegen.

Vaak krijgt men te maken met servicekosten. Wat zijn servicekosten en kan men het niveau van service kiezen? En aangezien de klant alle handelingen doet, aantal plaatsen en ook nog de locatie in de zaal aangeeft, en zelf ook nog het ticket uitprinten moeten die servicekosten dan echt aangerekend worden?

Vanuit het oogpunt om verlaten winkelwagens te verminderen is het beter die kosten te verwijderen of vermeldt die op de product detailpagina. Dus, in plaats van een ticketprijs en daar later extra kosten aan toe voegen, toon de volledige ticketprijs en verwijder het onverwachte.

Een btw-tarief aanrekenen is onvermijdelijk. Maar verras de klant niet hiermee, zeker indien je wereldwijd handelt. Indien mogelijk, toon het tarief op de product detailpagina nog voordat de shopper het item toevoegt aan de winkelwagen.

Stel duidelijke verzendingskosten op

Een onverwachte verzendingskost is de meest voorkomende reden bij shoppers om de winkelwagen te laten staan. Online shoppers verwachten gratis verzending. Door te voldoen aan die verwachting voorkomt men de grootste factor die bijdraagt aan het verlaten winkelwagen effect. Een gratis verzendingbeleid kan ook de conversie verbeteren.

Indien het nodig is om verzendkosten aan te rekenen, vermeldt dan de geschatte kosten of voeg een tarieventabel toe op de product detailpagina. Shoppers krijgen dan een goed idee wat het product hen dan uiteindelijk zal kosten.

Verwijder onverwachte kosten

Geef online shoppers een duidelijk beeld wat de kosten zijn voordat ze aan de checkout beginnen en verminder het percentage van verlaten winkelwagens in je webshop.
Voeg niet automatisch producten toe aan de winkelwagen, voorkom bijkomende kosten en geef duidelijk aan wat de leveringskosten zijn.