Blog. Alles over websites, eCommerce en WordPress.

seo mythes

10 Hardnekkige SEO zoekmachine optimalisatie mythes ontkracht

In dit artikel bekijken we enkele SEO zoekmachine optimalisatie technieken die maar niet willen weggaan.

1. SEO zoekmachine optimalisatie is dood

Nee, SEO is niet dood. Als dat het geval was zouden veel zoekmachine optimalisatie specialisten werkloos zijn en niks is minder waar, het is een groeiende markt. SEO heeft zich in een snel tempo ontwikkeld. In het begin was het bescheiden met technieken als cloaking, keyword stuffing en het kopen van links. SEO is niet langer alleen maar pagina’s optimaliseren met trefwoorden of een hoop links opbouwen.

Het heeft zich ontwikkeld tot een complexe strategie die onderzoek, analyse en testen vereist en elke website vraagt om een persoonlijke benadering.
Tegenwoordig gaat SEO zoekmachine optimalisatie veel verder dan alleen de bestaande landingspagina’s op basis van het zoekvolume optimaliseren.

In plaats daarvan is het een combinatie van optimalisatie en versterking van oude en nieuwe content die de consument aanspreekt en zo de naamsbekendheid vergroot terwijl het de sociale signalen etaleert en zodoende links krijgt om hoger te scoren in de organische zoekresultaten.

2. SEO zoekmachine optimalisatie levert instant resultaat

Helaas, net als gewicht proberen te verliezen of het trainen van een hond de resultaten van SEO zijn niet onmiddellijk zichtbaar.

Waarom?
Veel SEO experts zijn ervan overtuigd dat de betrouwbaarheid van een website een grote rol speelt in het slagen van een optimalisatie strategie. Die betrouwbaarheid wordt opgebouwd door terugkerende bezoekers van de website
en de interactie met de content.

Indexeren is een andere reden. Web crawlers, zoals Google bots, kijken naar webpagina’s en volgen de links op die pagina’s, vergelijkbaar met hoe men door een website klikt. Ze gaan van link naar link en brengen gegevens terug over die webpagina’s naar de servers van Google. Dit kost tijd zelfs als de XML en HTML sitemaps up-to-date zijn.

Lees ook: De opkomst van micro-momenten

3. Keyword stuffing is een goed idee

Keyword stuffing is het te vaak plaatsen van bepaalde kernwoorden op een website. Het is een verouderde techniek en wordt afgestraft door de zoekmachines. Zoekmachines hebben door natuurlijke taalalgoritme updates en “machine learning” het vermogen om deze techniek te ontdekken en vroeg of laat wordt de website die deze techniek gebruikt gesnapt.

Dat betekent niet dat zoekwoord optimalisatie geen onderdeel is van een SEO strategie. Want het correct plaatsen van kernwoorden doorheen de website helpt om de zoekmachines een beter begrip te geven waarover de website gaat.

4. Linkbuilding, meer is altijd beter

Bij een waardevolle zoekmachine optimalisatie strategie hebben links altijd een belangrijke rol gespeeld, maar de praktijk waarop die worden verkregen is enorm veranderd door de jaren heen.

Nadat de zoekmachine optimalisatie specialisten de voordelen van linkbuilding hadden ontdekt zochten ze naar manieren om meer links makkelijker te verkrijgen, hoe meer links hoe beter. Het maakte niet uit hoe ze die links hadden gekregen zolang ze maar meer links hadden dan de concurrenten.

Vandaag is het proces van linkbuilding meer gestructureerd en gebonden aan regels. Met als hoofdregel dat kwaliteit beter is dan kwantiteit. Bijvoorbeeld, Google’s Penguin-algoritme herkent websites die spam broedplaatsen (ook wel linkfarms genoemd) zijn. Die websites handelen in links of ze koppelen netwerken aan elkaar om zo de Google rangschikking te manipuleren.

5. Alle links hebben dezelfde impact

Een nader blik op linkbuilding geeft duidelijk aan dat niet alle links dezelfde waarde hebben. Een link van een obscuur blog zal niet hetzelfde effect hebben als een link van een gerenommeerde site als CNN.

Links van betrouwbare en gezaghebbende websites hebben meer waarde terwijl links van spammy websites niet worden opgenomen. Bovendien hebben zoekmachines de voorkeur aan “natuurlijke” links, variërend met de tags follow en nofollow, kenrwoord-rijke anchor tekst en anchor tekst met een hoge merkbekendheid.

6. Sociale media maakt niet uit

Terwijl het aantal likes en retweets niet als een directe maatstaf voor zoekmachine rankings wordt gebruikt, hebben ze wel invloed op het vertrouwen van uw merk en website.

Hoe meer mensen jouw berichten liken of jouw beginnen te volgen kan dit leiden tot meer natuurlijke links, die zoals eerder vermeld de voorkeur hebben bij de zoekmachines.

Door gebruik te maken van social media heeft men de mogelijkheid om de content aan de doelgroep te presenteren wat tot meer verkeer naar de website kan leiden. Dus terwijl er geen direct voordeel is, de neveneffecten geven een boost aan de SEO zoekmachine optimalisatie.

7. SEO zoekmachine optimalisatie moet je maar eenmalig uitvoeren

Zoals reeds eerder vermeld in dit artikel ontwikkeld SEO zoekmachine optimalisatie  zich snel, waardoor bestaande technieken komen te vervallen en nieuwe moeten worden toegepast.

De SEO zoekmachine optimalisatie inspanningen houden nooit op. Links kunnen hun waarde verliezen, algoritmes veranderen, de competitie maakt ook wijzigingen en nieuwe kanalen om bezoekers te bereiken worden ontwikkeld.

Tevens veranderen de wensen en behoeften van de consumenten. Daarop slim inspelen zal een directe impact hebben op de organische zoekresultaten.

8. SEO zoekmachine optimalisatie kan worden geautomatiseerd

Even ‘SEO software’ googlen. Het resultaat geeft meer dan 3 miljoen sites aan en er zijn zowel organische als betaalde resultaten. Dus dat betekent dat SEO automatisering werkt, toch?

Nee, niet precies.
Er is geen alomvattende strategie voor SEO zoekmachine optimalisatie. Automatisering is een prachtig iets maar het kan de menselijke factor niet vervangen in SEO zoekmachine optimalisatie. Terwijl er diensten zijn waarmee men kernwoorden onderzoek kan uitvoeren, rapportages kan genereren en gegevens kan verzamelen, het opbouwen van links of optimaliseren van content overlaten aan software is geen goed idee.

9. Mobiel SEO zoekmachine optimalisatie is niet belangrijk

“Oh, we zijn een B2B-bedrijf, het middenkader is onze doelgroep. Ze zoeken en kopen niet met hun mobiel.” wordt vaak opgegeven om SEO zoekmachine optimalisatie voor mobiele toestellen achterwege te laten.

Maar terwijl ze jouw product of dienst misschien niet kopen met een smartphone, zijn ze wel aan het zoeken met een mobiel toestel. Elk jaar verhoogt het aantal mobiele zoekopdrachten, het heeft reeds het zoeken met een desktop computer overtroffen.

Mobiel SEO is zo belangrijk dat Google het algoritme heeft aangepast om de mobiel-vriendelijke websites een hogere rangschikking in de zoekresultaten te geven.

10. Content is toch de belangrijkste factor

Het oude ‘content is king’ argument. Jarenlang hebben SEO specialisten over het begrip gedebatteerd dat content een grote rol speelt in het succes van online marketing activiteiten.

Maar dit staat in de Google Webmaster richtlijnen, “Google’s doel is om gebruikers te voorzien van de meest relevante resultaten.”

Content werkt het best wanneer het aangevuld wordt met andere impactvolle SEO inspanningen, zoals linkbuilding en sociale media. Het hebben van de content is geweldig, maar als niemand het leest, maakt het dan eigenlijk wat uit?

Vraag een gratis SEO zoekmachine optimalisatie analyse aan.
Vul jouw gegevens in het onderstaande formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact op.