gebruikerservaring verbeteren webshop

Hoe verbeter je de gebruikerservaring van je webshop?

Eigenaar van een webshop? Dan is het verbeteren van je webshop de ultieme tijdsbesteding. Je maakt meer winst door meer uit je huidige bezoekers te halen. Met deze tips kun je aan de slag om jouw webshop te verbeteren.

Het is makkelijk om trends te volgen en anderen te kopiëren, maar hoe kan jouw webshop’s uiterlijk uniek en tegelijkertijd gebruiksvriendelijk zijn om bezoekers aan te trekken en te converteren naar klanten.

Het communiceren met uw bezoekers is de start. Samen met de hulp van gegevens en analyses krijg je een beeld wat de klanten echt willen zien of verwachten op je webshop.

 

voorbeelden webshops

Het is van essentieel belang om rekening te houden met de klantervaring en de gebruikerservaring. Want elke bezoeker is een persoon die hard nadenkt over de vraag bij jou te kopen of niet.

Aangezien deze klanten maar een fractie van een seconde nodig hebben om beslissingen te maken op basis van wat ze zien en ervaren, is het erg belangrijk na te gaan wat beter kan met de gebruikerservaring van jouw webwinkel.

Hoge kwaliteit content en storytelling in productomschrijvingen

Online winkels zijn snel om een verhaal te vertellen over de oorsprong van het bedrijf op een “over ons” pagina, maar hoe zit het met creatieve productomschrijvingen? Dit valt over het algemeen niet in de handen van een ontwerper of website bouwer, maar het is van essentieel belang om de gebruikerservaring te verbeteren met bruikbare en creatieve content.

 

harrys scheermesjes

 

Harry’s gebruikt storytelling om uit te leggen hoe markt dominerende scheermesbedrijven klanten afzetten met waanzinnige prijzen. Het bedrijf gebruikt grafieken en blokken tekst om aan te tonen dat het kiezen voor Harry’s de enige optie is om de kosten van het nat scheren laag te houden. Daarnaast onthullen ze dat het fabriceren van scheermesjes niet zo duur is.

Dit is slechts één voorbeeld hoe storytelling werkt in eCommerce, maar het kan variëren van iets als de oorsprong van een product tot hoe eenvoudig een probleem kan worden opgelost. Het vertellen van een verhaal wordt versterkt door het toevoegen van beelden. Hierdoor kunnen de klanten reeds visualiseren hoe ze het product gaan gebruiken of toepassen.

Makkelijk te vinden contactinformatie en andere ondersteunende diensten

Niet iedereen die een webwinkel bezoekt zal meteen weten wat ze willen. In feite, het is aannemelijk dat de support pagina, blogs, contactformulieren en de pagina met veelgestelde vragen vaak de meest gezochte pagina’s zijn op websites.

 

happy family

 

Bekijk het voorbeeld van de HappyFamily website hierboven. Ze hebben links opgenomen in het hoofdmenu voor de Knowlegde en Community pagina’s. Dit geeft aan dat het bedrijf zich niet alleen concentreert op het verkopen van zijn producten maar ook toegewijd is om in contact te staan met de klant en die te informeren.

Lees ook: Hoe voorkom je het verlaten winkelwagen effect in je webshop?

De meest eenvoudigste bestelprocedure mogelijk

Kissmetrics publiceerde een interessant artikel over de redenen waarom klanten vaak bij de eerste stap van de bestelprocedure struikelen. Het artikel stelt dat webshops vaak pagina’s en knoppen moeten weglaten om de bestelprocedure zo makkelijk mogelijk te maken.

Als voorbeeld adviseren ze het toevoegen van een voortgangsindicator, het weglaten van het registreren als terugkerende klant en het afstemmen van het winkelmandje met de rest van de webwinkel.

Ook het gemak tijdens het betalen is van groot belang. Een betalingsprocedure op één pagina, door het weghalen van overbodige kliks en pagina’s, wordt als gebruiksvriendelijker ervaren.

Geen sliders of speciale effecten bovenaan de pagina’s

Toegegeven, sliders en andere speciale effecten worden momenteel veel toegepast op websites en webshops. Naast dat dit een voorbijgaande trend is, studies hebben aangetoond dat sliders de conversie (het proces waarin de bezoeker een klant wordt) niet stimuleren. In feite, ze kunnen de klant onbewust verstrooien of irriteren en een reden zijn de webwinkel te verlaten.

Deze sliders hebben de neiging het denkproces te verstoren, terwijl de inhoud van de slider meestal niet relevant is voor de klant omdat die meestal is ontworpen om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken. Bovendien zijn sliders moeilijk toepasbaar op mobiele toestellen wat een grote zorg is voor online winkels.

Naast het mobiele vraagstuk zijn sliders ook van geen toegevoegde waarde voor SEO (zoekmachine optimalisatie). Het is beter om tekst gebaseerde headers of statische beelden te gebruiken bovenaan de pagina.

 

sliders niet doen

 

Grote afbeeldingen

Het lijkt misschien niet zo erg kleine afbeeldingen te gebruiken op de productpagina’s. Waarschijnlijk is er een zoomfunctie voor een drastische verhoging van de afbeeldingsgrootte, waardoor de consument meer in detail kan kijken.

Het probleem is dat je de consument dwingt om nog één extra stap te ondernemen in zijn zoekproces. Die zoom-in functie geeft meestal veel te grote beelden als resultaat en geen enkele klant zit te wachten op een extra klik die hij moet uitvoeren. Daarom is het verstandig om productpagina’s te presenteren met beelden die groot genoeg zijn om een goed en volledig beeld te vormen van het product.

Lees ook: Hoe vind ik trending producten om online te verkopen?

Conclusie

De kans is groot dat na het lezen van dit artikel er meerdere onderdelen zijn van je webshop die je zou willen verbeteren. Het beste plan van aanpak is om te beginnen met één onderdeel. Zo kun je geleidelijke wijzigingen doorvoeren om de effectiviteit van de algemene gebruikerservaring van je webwinkel te verbeteren.