webshop klanten vertrouwen winnen

5 Manieren om het vertrouwen van klanten te winnen voor je webshop

Zelfs met het beste product op de markt is het niet makkelijk om klanten aan je binden. Zonder je product te kennen gaan bezoekers op je webshop niet snel over tot een aankoop. Er zijn verschillende manieren om vertrouwen te wekken. Met deze 5 belangrijke tips kun je alvast aan de slag.

1. Maak het je klanten makkelijk

Je moet kunnen bewijzen dat je product of dienst bijzonder goed is als je een kern van trouwe klanten wilt opbouwen. Maar voordat je die kans krijgt moeten ze eerst je product uitproberen.

Dus, maak het makkelijk voor ze.

De beste merken maken het heel makkelijk om één artikel te kopen. Ze hebben een zogenaamd “hero product”. Allbirds begon bijvoorbeeld met één zeer eenvoudige sneaker. Het kwam in een handvol kleuren, klanten kozen gewoon voor een kleur en gingen naar de kassa.

Tijdens de introductie van een nieuw bedrijf is het van belang het publiek niet te overrompelen met teveel keuzes, want dat leidt tot verwarring. Mensen weten niet wat ze moeten kopen. In plaats van je eens uit te proberen keren ze terug naar wat ze kennen.

2. Focus op eenvoud

Eenvoud is een goede strategie om mensen te overtuigen over te gaan tot een aankoop. Het is ook een slimme advertentietactiek.

Ontwikkel eenvoudige advertenties. Gebruik dezelfde boodschap op enigszins verschillende manieren. Mensen reageren niet onmiddellijk op een advertentie als ze deze voor het eerst zien of horen. Het vergt herhaling om interesse te wekken.

Gebruik dus steeds dezelfde tagline. Ontdek hoe je kunt zeggen wat je onderscheidt in een paar zinnen en blijf dat herhalen. Blijf hameren op die boodschap wat je zo speciaal maakt want de herhaling ervan zal uiteindelijk blijven hangen bij je bezoekers en resultaat opleveren.

3. Vind een niche

Als je totaal verschillende producten verkoopt zonder je te beperken op een specifieke niche, kan het moeilijk zijn om je op een specifieke groep klanten te concentreren.

Maar als je bijvoorbeeld baby en kind producten verkoopt dan zou je het ontwerp van je webshop totaal kunnen aanpassen. Meer warm en vriendelijk zodat het in de smaak valt van jonge ouders, zeker moeders. Luister je demografie veel naar podcasts zou je hen kunnen bereiken via sociale media of via influencers.

Maar vergeet niet, je moet bereid zijn om meer te doen dan alleen maar advertenties aan te schaffen. Je moet een gevoel van vertrouwen creëren om in overeenstemming met de buzz die je creëert.

Lees ook: Hoe voorkom je het verlaten winkelwagen effect in je webshop?

4. Verlaag het klantrisico

Denk aan je webshop vanuit het uitgangspunt van je potentiële klant. Wat is het grootste risico die hij loopt? Dat het product niet is wat hij voor ogen had en dat hij er nu aan vastzit en hij zijn geld niet terug krijgt.

Verhoog de geloofwaardigheid van je webwinkel en verhoog de kans dat ze kopen bij jou door dit risico weg te nemen. Wees helder en duidelijk wat de aankoopvoorwaarden zijn, wanneer de klant zijn aankoop kan verwachten en wat het retourbeleid is.

5. Stel een sterk klantenservice team samen

Je zal niet veel terugkerende klanten hebben indien je als bedrijf je beloften breekt. Laat je klanten zien dat je meent wat je zegt in je advertenties. De beste manier om dat te doen?

Stel een klantenservice team samen dat geeft om je klanten.

Ontevreden klanten kunnen nog steeds trouwe klanten worden als je hun klacht snel en correct behandelt. Vind ze de juiste maat. Maak omwisselen eenvoudig. Communiceer snel en professioneel. Mensen verwachten dat je je beloften nakomt.

Denk eraan, als iemand bij jou koopt betekent niet dat ze meteen terugkerende klanten zijn. Onmiddellijk upselling, slechte klantenservice en gebroken beloften zullen ervoor zorgen dat die klant niet terugkomt, hoe goed je product ook is. Houd dus rekening met deze strategieën terwijl je probeert om de kern van loyale klanten uit te bouwen en houd je altijd aan je woord.